شرکت خودرو سازی هیوندای


هیوندای موتور (به کره‌ای: 현대 자동차 주식회사) شرکت خودروسازی کره‌ای است، که در سال ۱۹۶۷ توسط چانگ جو-یانگ (بنیانگذار گروه شرکت‌های هیوندای) تأسیس شد.

هیوندای موتور به همراه کیا موتورز، از زیرمجموعه‌های گروه هیوندای موتور به‌شمار می‌روند، که اکنون این گروه پس از شرکت‌های تویوتا (ژاپن) و گروه فولکس‌واگن (آلمان) و یک جایگاه بالاتر از شرکت جنرال موتور (آمریکا) به‌عنوان سومین خودروساز بزرگ جهان شناخته می‌شود.

دفتر مرکزی این شرکت در شهر سئول قرار دارد. شرکت هیوندای موتور (بدون کیا) در سال ۲۰۰۸ در رتبه هشتم از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی جهان قرار داشت. این شرکت در سال ۲۰۱۲ بیش از ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشورهای مختلف به‌فروش رساند. بخشی از سهام شرکت هیوندای موتور در بازارهای بورس کره، بورس نزدک و بورس لندن مبادله می‌شود.

این شرکت مالک بزرگ‌ترین کارخانه یکپارچه خودروسازی در جهان است، که در شهر اولسان مستقر است و سالیانه بالغ بر ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کند. امروزه شرکت هیوندای محصولات و خدمات خود را از طریق ۶ هزار مرکز فروش و نمایندگی رسمی خدمات، که در ۱۹۳ کشور جهان مستقر می‌باشند، عرضه می‌دارد.

تاریخچه

هسته اولیه گروه شرکت‌های هیوندای در سال ۱۹۴۶ توسط چانگ جو-یانگ تأسیس شد و در طول دهه نخست فعالیتش، با استفاده از حمایت‌های دولتی، انواع فعالیت‌های صنعتی و تجاری همچون ساخت‌وسار، کارخانجات فولادسازی، حوضچه‌های کشتی‌سازی و تجهیزات الکترونیکی، همچنین ارائه خدمات پشتیبانی، خدمات مالی و تجاری را تحت پوشش این هلدینگ قرار داد و در ابتدای دهه ۱۹۶۰ به بزرگ‌ترین شرکت خوشه‌ای کره جنوبی تبدیل شد.

چانگ جو-یانگ در سال ۱۹۶۷ هیوندای موتور را به‌عنوان شرکت تابعه از گروه هیوندای و بازوی خودروسازی این گروه صنعتی، تأسیس کرد. نخستین خودروی عرضه شده توسط این شرکت، فورد کورتینا بود، که با مشارکت مستقیم شرکت فورد، اما با استفاده از نیروی انسانی در کره جنوبی مونتاژ می‌شد. مالکین شرکت هیوندای با هدف ساخت خودرویی مستقل، مدیرعامل پیشین شرکت خودروسازی انگلیسی بریتیش لیلاند؛ جورج ترنبول را در شرکت خودروسازی هیوندای استخدام کردند. ترنبول نیز ۵ مهندس بریتانیایی را برای پیشبرد توسعه و ساخت نخستین خودروی این شرکت کره‌ای، بکار گرفت.

مدیران هیوندای با مشارکت شرکت‌های ایتال‌دیزاین؛ به منظور طراحی خودرو و میتسوبیشی موتورز؛ برای تأمین اجزای خودرو و ساخت اکسل، نخستین خودرو کره‌ای، یعنی هیوندایی پونی را در سال ۱۹۷۵ تولید کردند، که در پی آن صادرات نخستین محصول بخش خودروسازی هیوندای، به کشور اکوادور نیز در همین سال آغاز گردید. هیوندای پونی عنوان سازنده پرفروش‌ترین خودرو کره‌ای را برای شرکت هیوندای به ارمغان آورد و هنوز نیز آمار فروش این خودرو، در مجموعه خودروسازی هیوندای، بدون رقیب باقی‌مانده‌است.

نسل دوم از خودروی هیوندای پونی در سال ۱۹۸۲ نقطه عطف دیگری را رقم زد و نخستین صادرات در مقیاس وسیع خودروهای هیوندای شکل گرفت. خودروی کوچک پونی، با بهره‌مندی از سود درآمد کارکنان کره‌ای، بازار خودرو کوچک کانادا را در سال ۱۹۸۳ دگرگون ساخت. پس از آن بود که جهان خودروسازی از به وجود آمدن یک سازنده دیگر خودرو در آسیای جنوب شرقی مطلع شد.

تا سال ۱۹۹۱ شرکت هیوندای طیف خودروهایش را به هیوندای الانترا بزرگتر، هیوندایی سوناتا و نخستین مدل کوپه‌اش، توسعه داده بود. این شرکت در همان سال نخستین موتور آلفا ۱٫۵ لیتر را نیز تولید نمود. میزان فروش شرکت هیوندای موتور به‌ویژه در بازارهای آمریکای شمالی، در حال افزایش بود، گرچه این رشد، اساساً به دلیل قیمت تولید پائین خودروهای هیوندای در ایالات متحده بود. در دهه ۱۹۹۰ خودروهای تولید شده توسط هیوندای، با مشکل پائین بودن کیفیت ساخت و نیز کم‌توجهی به جزئیات در طراحی‌ها، انگشت‌نما بودند.

در سال ۱۹۹۷ بحران مالی آسیا، زیان بسیاری به صنعت خودروسازی کره جنوبی وارد ساخت، اما شرکت هیوندای از این فرصت استفاده کرد، تا شرکت کیا موتورز که در آن دوران ورشکسته شده بود را خریداری و تصاحب نماید و موقعیت پیشتاز خود در بازار داخلی کره را تقویت کند. با این وجود این بحران قسمت تاریک فروش چند صنعتی را در شرکت مادر؛ یعنی گروه هیوندای آشکار ساخت.

در پی فشارهای دولت وقت کره جنوبی، سرانجام مالکان هیوندای اقدام به تفکیک بخش‌های مختلف از گروه هیوندای نمودند، که پس از تکمیل فرایند تفکیک بخش‌های مختلف این گروه، در سال ۱۹۹۸ چانگ مونگ-کو؛ فرزند ارشد چانگ جو-یانگ (بنیانگذار شرکت‌های هیوندای) کنترل صنعت خودروسازی این گروه را در دست گرفت، که امروزه همچنان نیز در جایگاه مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره هیوندای موتور، سکان رهبری این مجموعه صنعتی را در دست دارد. چانگ پس از تحویل شرکت در سال‌های نخست، مدیریت را سازماندهی کرد، کنترل کیفی را ارتقا بخشید و سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیق و توسعه را در هیوندای موتور افزایش داد.

پس از جدا شدن از گروه هیوندای در سال ۲۰۰۰ شرکت هیوندای موتور توانست به همراه کیا موتورز، زیر چتر گروه هیوندای موتور، تنها بر روی صنعت خودروسازی تمرکز نماید.[۳][۴] از آن زمان به بعد هیوندای موتور تحت مدیریت چانگ مونگ-کو، موفق شده تا حد چهارمین خودروساز بزرگ جهان، به همراه کیا و خود به تنهایی، تا رتبه هشتمین شرکت بزرگ خودروسازی جهان، رشد کند. برنامه هیوندای، پیشروی تا به دست آوردن مقام پنجم تا پایان دهه ۲۰۲۰ است.[۵] در اروپا نیز امروزه سایت‌های تولید و نیز طراحی توسط هیوندای ایجاد شده‌اند.[۶]

در طول دهه ۲۰۰۰ میلادی، خودروهای هیوندای به صورت وسیع در کیفیت ساخت، فناوری و حتی طراحی ظاهری، توسعه یافتند، که تغییر ظاهر خودروها و طراحی بدنه آن‌ها، توسط مراکز طراحی جدیدی که از سال ۲۰۰۱ به بعد راه‌اندازی شده بودند، انجام می‌شود. تولید نسل چهارم از هیوندای سوناتا، در ابتدای دهه ۲۰۰۰ میلادی، با خودروهای ژاپنی پُرفروش و جدید ویژه خانواده، در بازار ایالات متحده آمریکا به رقابت پرداخت، در حالی‌که در این دوره زمانی، مدل‌های هیوندای آی۱۰، هیوندای آی۲۰ و هیوندای آی۳۰، بازار اروپا را هدف قرار داده بودند و فروش بسیاری را در اروپا به خود اختصاص دادند. این شرکت در سال ۲۰۰۸ هیوندای جنسیس را عرضه کرد، که رقیب خودروهای سایز بزرگ لکسوس و اینفینیتی به‌شمار می‌آید.

کارخانه جدید در جمهوری چک بنابر برنامه ظرفیت تولید سالانه‌ای در حدود ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو را خواهد داشت.[۷] بعلاوه هیوندای هم‌اکنون بزرگ‌ترین کارخانه یکپارچه و سایت مجتمع تولید خودروی جهان، با ظرفیت تولیدی معادل ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه در سال را در اختیار دارد، که کارخانجات اصلی آن به‌صورت یکپارچه در شهر اولسان، کره جنوبی مستقر است.[۸][۹]

امروزه در کره جنوبی هیوندای موتور به تنهایی بیش از ۵۰٪ از بازار فروش خودرو را به خود اختصاص داده‌است. شرکت هیوندای موتور با پشتیبانی مالی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان نیز وجهه خود را به خوبی بهبود بخشید. در حدود یک هزار دستگاه خودروی هیوندای، در این دوره از جام جهانی فوتبال، در کشور آلمان به‌صورت داوطلبانه فعال بودند.[۱۰][۱۱][۱۲]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *